Marvel fas fyra rankad – från bäst till sämst franchise
Med fas fyra av Marvel Cinematic Universe närmar sig sitt slut med släppet av The Guardians of the Galaxy Holiday Special , verkar det som en bra tid att gå tillbaka och rangordna de bästa och sämsta erbjudandena. Fas fyra har varit större och med mer innehåll än de tidigare tre faserna tillsammans, och under en betydligt kortare period, vilket betyder att för många människor var Marvel-trötthet en verklig sak, och många anser att fas fyra är den svagaste av faserna hittills.
17. Thor: Kärlek och åska
Den fjärde filmen i The God of Thunders egen franchise, och tyvärr den sämsta inte bara i franchisen, utan Fas fyra som helhet. Tempoproblem, en bortkastad skurk i Gorr the God Butcher och en bortkastad skådespelare i Christian Bale, och mer därtill. Till skillnad från Ragnarök innan det är Love and Thunder en enda röra.
16. Falken och vintersoldaten
En av de få markerade och gatunivåposter i franchisen, TFatWS kunde och borde ha varit bättre. Liksom nästa post i listan plågades det av produktionsproblem tack vare Covid, men för det mesta känns hela showen som fyllnadsmedel.
15. Svarta änkan
Släppt fem år för sent, hela filmen känns bortkastad tack vare Natashas uppoffring i Avenger's Endgame. Du kan hoppa över hela filmen och bara titta på efterkreditscenen med Yelena och fortfarande vara ikapp med fas fyra.
14. Eviga
En fantastisk skådespelare, Oscarsbelönad regissör och kunskapen och erfarenheten från år av världsbyggande innan det borde ha gjort detta till ett hem, men en förglömlig skurk, berättelse och att introducera för många karaktärer visade sig vara för många problem för publiken att köpa in sig. till.
13. Vad händer om..?
En antologisk serie baserad på den berömda serietidningsserien med samma namn, som visar upp några av de största frågorna och alternativa verkligheterna i multiversum? Räkna med oss. Inte direkt dåligt, bara inte konstigt och underbart nog med sina olika verkligheter.
12. Moon Knight
Mer en karaktärsstudie om psykiska problem och identitetskriser än en superhjälteshow, Månriddare kritiserades på grund av sin brist på att den titulära karaktären passade och startade. En sak som inte kan diskuteras är kvalitetsskildringen av huvudkaraktärerna av Oscar Isaac, så vi hoppas att han kommer tillbaka igen i framtiden!
11. Ms Marvel
Debuten av den första pakistansk-amerikanska superhjälten på tv fick enorma recensioner och kritikerros, men som många av programmen på Disney+, Med undantag för ett par viktiga scener, driver programmet inte MCU längre framåt. Åtminstone inte på ett klart definierat sätt än.
10. Hawkeye
Hawkeye, Pizza Dog och Kate Bishop vid jul, slåss mot den återvändande Kingpin som spelas av Vincent D’Onofrio? Vad finns att inte älska?
9. She-Hulk: Attorney at Law
Fjärdeväggsbrytande, smart-munade kusin till Hulken gör äntligen sin debut på storbildsskärmen, och det kan vara omtvistat för många människor, men showen lånade definitivt mycket på att göra precis vad de ville.
8. The Guardians of the Galaxy Holiday Special
Kevin Bacon gör sin MCU-debut som sig själv! Fyrtiofem extra minuter av Guardians är alltid bra, och det gav oss två av de mest catchy originallåtarna som MCU har att erbjuda.
7. Loke
Förmodligen den viktigaste tv-serien i inte bara fas fyra, utan i Multiverse Saga, med konceptet med flera universum, varianter av etablerade karaktärer och naturligtvis Han som finns kvar, Loke introducerade byggstenarna för allt som kommer.
6. Doktor Strange i galenskapens multiversum
Sam Raimi som regisserar den migränframkallande visuella prakten av Doctor Strange är redan en vinnare, men lägg till flera enorma cameos och en särskilt skrämmande vändning av Elizabeth Olsens Scarlet Witch/Wanda Maximoff, och det är ingen överraskning varför detta är så högt upp.
5. Wandavision
På tal om Wanda, Wandavision introducerade drivkraften för hennes karaktärs motiv i det tidigare inlägget, samt visade upp hennes ökade förmågor och det rent ut sagt fruktansvärda sättet hon hanterade sin sorg över att förlora synen.
4. Shang-Chi: Legenden om de tio ringarna
Med Phase Four som den mest inkluderande hittills är det vettigt att vi äntligen får den långa dämpade debuten av Shang-Chi, den första asiatiska superhjälten som är på bioduken. En fantastisk historia, kampkoreografi för att konkurrera Raiden , och en intensiv, blodig öppning betyder att det här är en av de mest återbesökbara och roliga filmerna i fas fyra.
3. Black Panther: Wakanda Forever
Med den sorgliga förlusten av den bortgångne Chadwick Boseman Svart panter uppföljaren hade mycket att leva upp till, och det var inte många som trodde att det skulle hålla i landningen. En film lika mycket om att bearbeta vår sorg som den handlade om att karaktären gjorde detsamma, introduktionen av fan-favoriten Namor och den eleganta och respektfulla hanteringen av huvudrollsinnehavarens död gjorde att det inte fanns ett torrt öga i de flesta föreställningarna.
2. Werewolf by Night
Ungefär lika långt som en avvikelse från allt annat Marvel Studios hade försökt, Werewolf by Night hade all anledning att vara campy schlock, att aldrig bli återbesökt eller försökt igen. Från den konstnärliga riktningen till hur vi äntligen får träffa 'Ted', eller Man-Thing som han normalt skulle kallas, den speciella presentationen bevisar att Marvel kan ha R-klassat, och det kan göra det bra.
1. Spider-Man: No Way Home
Med tre generationer av Spider-Man på skärmen samtidigt, skulle den tredje delen i Tom Hollands Spider-Man-trilogi alltid vara enorm, men ingen förväntade sig att den skulle bli så bra. En bra blandning av fan-service, år lång katharsis (särskilt för Garfields Parker) och varianter av teamups, den här filmen är inte bara bra i sin egen rätt, den är det bästa från fas fyra, och visar verkligen vad vi kan förvänta oss av varianter av etablerade karaktärer framöver.
Vilken ordning skulle du ha lagt på tv-programmen och filmerna i fas fyra? Låt oss veta nedan!
Följ oss för mer underhållning Facebook , Twitter , Instagram , och Youtube .